Żyjemy w ciągłym biegu. Większość z nas nie ma czasu, aby zwolnić i zaopiekować się sobą. Kiedy jesteśmy chorzy łykamy antybiotyki, chcąc jak najszybciej stanąć na nogi i wrócić do codziennych obowiązków. W wielu obszarach życia liczy się dla nas natychmiastowy efekt i jak największa efektywność. Podobnie jest ze sferą seksualną. Szukamy cudownego sposobu, który pozwoli nam jak najszybciej zapomnieć o naszych trudnościach, nie starając się zrozumieć prawdziwej ich przyczyny. A często jest ona naprawdę prozaiczna.

Może nią być bowiem nasz styl życia i nierzadko to właśnie on jest odpowiedzialny za brak ochoty na seks. Przepracowanie, stres, brak odpoczynku, niezdrowe odżywianie, picie alkoholu, palenie papierosów, niewystarczająca aktywność fizyczna są czynnikami, które mają wpływ nie tylko na naszą seksualność, ale także na ogólny stan zdrowia. Jeśli nie zadbamy o podstawy, prawdopodobnie nie podniesiemy naszego libido żadnymi lekami, suplementami, zabawkami erotycznymi czy terapią. Dlatego warto zadać sobie pytanie – jak wygląda mój styl życia i czy może mieć on wpływ na moje libido?

Styl życia a zdrowie

Paradoksem produktywności jest to, że najbardziej efektywni możemy być dopiero wtedy, kiedy posiądziemy umiejętność relaksowania się, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Mimo że niektóre baterie mogą pracować naprawdę długo, pod koniec ich moc spada i wymagają ponownego ładowania. Podobnie jest z ludzkim organizmem. Możemy go nadwyrężać do granic możliwości, ale nie będziemy wtedy ani trochę efektywni. Dodajmy do tego wszechobecne stresory, a więc czynniki wywołujące stres, niezdrowy tryb życia i mamy niemal idealny przepis nie tylko na zaburzenia libido, ale i nowotwory, choroby serca, cukrzycę i wiele innych. Mimo że libido stanowi naturalną potrzebę organizmu, jej zaspokojenie nie jest niezbędne dla naszego przeżycia. Dlatego kiedy jesteśmy wyczerpani,  seks to często naprawdę ostatnia rzecz na jaką mamy ochotę.

Od czego powinniśmy więc zacząć, aby odzyskać naszą życiową energię? Od podstaw!

Regeneracja organizmu poprzez sen

Jeśli zawsze zazdrościliście osobom, które mało sypiają lub zarywają noce na rzecz pracy, to jest ten moment, aby przestać to robić. Niedobór snu ma dewastujący wpływ na nasz organizm. Może prowadzić nie tylko do chorób układu krążenia, nadciśnienia, cukrzycy, otyłości, obniżenia odporności, ale i depresji czy innych chorób psychicznych. Te choroby z kolei mają ogromny wpływ także na sferę seksualną. Jak długo więc spać? To kwestia indywidualna, a zapotrzebowanie na sen zależy od naszego wieku i genów. Przeciętnie jest to jednak siedem godzin na dobę. Pamiętajmy więc o tym, że regeneracja naszego organizmu jest podstawą nie tylko dobrego samopoczucia, efektywności i kreatywności, ale przede wszystkim zdrowia. Co może nam ułatwić zapadnięcie w regenerujący sen? Między innymi obniżenie temperatury ciała poprzez… zdjęcie z siebie ubrań. Co ciekawe, według brytyjskich naukowców chodzenie nago pomaga zaakceptować swoje ciało i podwyższyć samoocenę. Nie muszę chyba dodawać, że jest to też bardzo podniecające?

Jedzenie paliwem dla naszego organizmu

Związek między spożywaniem określonych produktów a naszym samopoczuciem i zdrowiem jest dość oczywisty. Nie jestem ekspertem żywieniowym, ale jest kilka rzeczy, o których powinien wiedzieć każdy z nas. Po pierwsze, warto aby nasza dieta była zbilansowana i dostarczała organizmowi wszelkich niezbędnych substancji. Nie chcę tutaj rozpoczynać sporu, czy zdrowsza jest dieta wegańska czy wegetariańska, a także o szkodliwości jedzenia produktów odzwierzęcych, a w tym mięsa. Żadna dieta nie jest zdrowa, jeśli nie jest zbilansowana. Warto więc, aby znalazło się w niej dużo świeżych warzyw i owoców, a jak najmniej produktów przetworzonych. Nie zapominajmy także o odpowiednim nawodnieniu naszego organizmu – wybierzmy wodę, świeżo wyciskane soki, zieloną herbatę, a nie energetyki, kawę czy gazowane napoje. Jedzenie jest paliwem dla naszego organizmu, które dodaje nam energii. Dlatego powinniśmy zadbać o jak najwyższą jego jakość.

Warto także spojrzeć na pożywienie w kontekście zawartych w nim substancji, stymulujących naszą seksualną energię. Mam tutaj na myśli afrodyzjaki, które potrafią wprawić nas w miłosny nastrój i poprawić nasze samopoczucie. Komponowanie z nich potraw może być nie tylko świetną zabawą we dwoje, ale i sposobem, aby podejść do odżywiania w świadomy sposób. Szczególnie, że ich lista jest naprawdę długa.

Jednocześnie unikajmy pokarmów będących sabotażystami seksu. Zaliczamy do nich m.in. alkohol, który pobudza nasze libido jedynie w bardzo małych ilościach. Nadmierne jego spożycie ma negatywny wpływ na funkcje seksualne – nie tylko obniża ochotę na seks, ale też hamuje podniecenie, przyczynia się do problemów z erekcją czy orgazmem. Uważajmy także na różnego rodzaju przekąski o wysokiej zawartości tłuszczu, cukru i soli, które zarówno uzależniają, jak i mają szkodliwy wpływ na nasze zdrowie – prowadzą do otyłości, cukrzycy, chorób krążenia i wielu innych. Zabójcze dla libido jest także palenie papierosów.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Większość z nas myśląc o aktywności fizycznej prawdopodobnie ma przed oczami wizję wyciskania w bólu i cierpieniu siódmych potów na siłowni, która sprawia, że potrafimy się do niej zniechęcić. Mamy jednak do wyboru niemal nieskończoną ilość możliwości – pływanie, bieganie, taniec, joga, jazda na nartach, jazda na rowerze, zumba czy chociażby… seks. Istotne jest to, aby w ogóle uwzględnić aktywność fizyczną w swoim kalendarzu. Ruch zwiększa wydolność naszego organizmu, poprawia wygląd sylwetki, polepsza samopoczucie, podwyższa odporność i pozwala zapobiec wielu chorobom cywilizacyjnym. U mężczyzn aktywność fizyczna wpływa na podwyższenie poziomu testosteronu, a ten z kolei zwiększa ochotę na seks. Mitem jest więc rozładowywanie wysokiej potrzeby płciowej poprzez sport.

Dla wielu osób zauważenie nawet małych sukcesów związanych z utratą wagi czy ujędrnieniem skóry ma pozytywny wpływ na akceptację swojego ciała. Nie porywajmy się jednak od razu z motyką na słońce. Zacznijmy chociażby od 20-minutowych treningów co trzeci dzień. Tylko tyle wystarczy, aby poczuć różnicę.

Zaopiekować się sobą

Nie jest ważne to, jaką formę odpoczynku wybierzemy, ale to, czy w ogóle sobie na niego pozwolimy. To często najtrudniejsze i jednocześnie szalenie ważne zadanie do wykonania – znaleźć czas dla siebie i nauczyć się odpuszczać. Wielu z nas zostało wychowanych w przekonaniu, że w życiu nie ma miejsca na odpoczynek, dbanie o siebie jest wyrazem egoizmu, a praca może być tylko przykrym obowiązkiem. Pracujemy więc za dużo, nie podążamy za swoimi pasjami, chwytamy wszystkie możliwe okazje, zaniedbując to, co najważniejsze – swój dobrostan. Obecnie coraz popularniejsza staje się koncepcja self-care, będąca ideą dbania o siebie. Nie polega ona jednak na odchudzaniu się, katowaniu na siłowni i odhaczaniu kontrolnych badań, a na wykonywaniu czynności, które sprawiają nam czystą radość. Dzięki temu mamy szansę odzyskać głębszy kontakt z samymi sobą, swoimi potrzebami i otaczającym nas światem, a także zredukować poziom odczuwanego stresu. Jest to także sposób na rozbudzenie naszej seksualnej energii. Często bywa ona zablokowana przez nadmiar obowiązków, zmęczenie, ambicje. Odpoczynek nie powinien jednak być kolejną rzeczą do odhaczenia na naszej liście, ale nawykiem, pomagającym zachować w naszym życiu balans – emocjonalny, psychiczny i zdrowotny.

Jak możemy o siebie zadbać? Wprowadzając do naszego życia codzienne, małe rytuały (zobacz także: Związek i życie intymne: rytuały zamiast postanowień), a więc czynności sprawiające nam przyjemność. Jeśli nie wiemy, co mogłoby się nimi stać, warto zapytać siebie, jakie nasze potrzeby domagają się zaspokojenia. Może nasze ciało jest zbyt spięte i cicho prosi o czuły dotyk, seans masturbacyjny lub relaksującą kąpiel? A może jesteśmy zmęczeni psychicznie i potrzebujemy oczyścić nasz umysł, na przykład poprzez medytację lub zapisanie swoich myśli? Nie ma tu złych pomysłów – ważne jest to, aby dane czynności sprawiały nam przyjemność, dlatego ich wybór jest zawsze kwestią indywidualną.

Dopiero wtedy, kiedy zadbamy o podstawy, takie jak sen, odpowiednie odżywanie, odpoczynek, aktywność fizyczną, mamy szansę odzyskać naszą życiową i seksualną energię. 

A Ty, jak dziś o siebie zadbasz?

Zagłosuj na mnie na influencer.pl!